پروتئین PTP1B و معکوس نمودن اختلال عملکرد اندوتلیال

 5 دسامبر 2014- دریک مطالعه ی جدید دانشمندان درحال بررسی تأثیر پروتئینی بنام PTP1Bبر اختلال عملکرد عروق هستند که در دیابت رخ می دهد.

یکی از عوارض  خطرناک  دیابت  هنگامی بوقوع می پیوندد  که اختلال  عملکرد  در لایه ی  سلولی  عروق خونی حادث گردد از آنجائیکه  عروق خونی نقش کلیدی  درانتقال  گلوکز و انسولین  درداخل بدن دارند وقوع این اختلال بصورت سیستمیک تمام بدن  را تحت تأثیر قرار می دهد.

بالا بودن قندخون می تواند موجب تخریب عروق خونی شود این امر بدلیل التهاب لایه ی  داخلی سلولهای عروق و کاهش انبساط عروق است، این  موضوع سبب بالا رفتن فشارخون شده و می تواند به  اختلالات  اندوتلیال  بیانجامد.

مطالعه ی پروتئین  PTP1B

بودجه ی  این تحقیق توسط کنسرسیوم عوارض دیابت از موسسه ی ملی دیابت و بیماریهای گوارشی و کلیوی  که به نقش  پروتئین  PTP1Bدرباره ی اختلال عملکرد  اندوتلیال  مضنون بودند، تأمین گردید.

پروتئین PTP1Bعامل اصلی دراختلال عملکرد عروق خونی است، اختلال عملکرد  عروق در دیابت با کاهش تولید  نیتریک  اکسید  توسط  سلولهای پوشاننده ی عروق خونی (سلولهای اندوتلیال ) ایجاد می شود. کاهش تولید  نیتریک  اکسید موجب افزایش اغتشاش و آشفتگی درجریان خون می شود که اساس بیماریهای عروقی می باشد.

 نقش پروتئین  PTP1Bدر افزایش  چربی درکبد  وماهیچه های افراد مبتلا به دیابت شناخته شده است محققان  دریافتند القاء  دیابت نوع 1 درموشهای فاقد پروتئین  PTP1Bسبب بروز اختلالات اندوتلیال در این موشها  نمی شود.

 افزایش بیان( تولید) PTP1B

دکتر Chantemeleازدانشگاه رجنت گرجستان که یکی  از محققین این پژوهش است می گوید: ما می دانیم که دیابت موجب افزایش بیان PTP1Bدر تمام بافت ها  از جمله ماهیچه ها، کبد و بافت چربی می شود سوال ما دراین تحقیق این بود که  آیا دیابت  موجب افزایش تولید PTP1Bدرسلولهای اندوتلیال  نیز می شود و چنانچه این اتفاق می افتد  افزایش بیان PTP1Bمنجر به اختلال درعملکرد  سلولهای اندوتلیال  وایجاد اختلال درعملکرد  عروق خونی می گردد؟

یافته های دانشمندان دراین مطالعه نشان داد ممانعت کننده های PTP1Bمی توانند ازبروز اختلال عروقی درموشهای مبتلا به دیابت جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک کنند. دکتر Chantemeleامیدوار است این نتایج به ابداع یک مهار کننده ی  بسیار اختصاصی و هدفمند کمک کند.

درحال حاضر شرکت های داروسازی برای تولید مهار کننده های PTP1Bبا مشکلاتی  مواجه هستند  زیرا مهار این  پروتئین با عوارض  جانبی در بدن همراه است که از جمله می تواند به مهار فعالیت  انسولین  منجر گردد که موجب افزایش  قندخون می گردد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/ptp1b-protein-studied-to-reverse-endothelial-dysfunction-93239210.html